KLIK UNTUK DUIT

Followers

Thursday, May 19, 2011

aku tak bodoh

"Aku Tak Bodoh" Bukan Filem Ciplak

Barisan pelakon filem Aku Tak Bodoh (dari kiri) Amy Mastura, Riezman Khuzaimi, penerbit eksekutif Ahmad Puad Onah, penerbit Brando Lee, Ariel Zafrel, Aizat Hassan pada sidang media filem itu, Selasa. - Foto The Star oleh SHAARI CHE MAT
PETALING JAYA: Wakil penerbit filem Aku Tak Bodoh iaitu Ahmad Puad Onah dan Brando Lee menyangkal dakwaan kononnya filem tersebut meniru filem komedi dari Singapura iaitu I Not Stupid Too (2006).
Menurut Puad yang ditemui pada sidang media filem itu di Cathay E@Curve, Damansara, Selasa, filem Aku Tak Bodoh yang diarahkan oleh pengarah baru Boris Boo itu merupakan adaptasi daripada filem arahan pengarah Singapura, Jack Neo.
Bagi menyesuaikan dengan selera dan trend penonton di Malaysia, pihak Primeworks Studios dan beberapa syarikat produksi terlibat telah pun mendapatkan persetujuan daripada penerbit filem asal itu untuk mengadaptasinya kepada versi Bahasa Malaysia.
Ahmad Puad Onah
"Filem Aku Tak Bodoh tidak meniru atau 'ciplak' I Not Stupid Too arahan Jack Neo. Malah, kami juga bekerjasama dengan Neo sendiri dalam penerbitan filem versi Bahasa Malaysia ini.
"Tak dinafikan konsep dan jalan ceritanya sama tetapi kami tidak tiru bulat-bulat. Aku Tak Bodoh diubahsuai mengikut kesesuaian budaya, bahasa dan sensitiviti masyarakat Malaysia. Jadi, isu sebegini tidak sepatutnya timbul," katanya.
Brando yang juga penerbit bersama filem komedi keluarga itu menambah, Aku Tak Bodoh bukan sahaja diubahsuai daripada aspek persembahan dan isi kandungannya sahaja malah ia juga melibatkan pelakon, krew produksi dan dana daripada Malaysia.
Brando Lee
"Aku Tak Bodoh adalah filem Malaysia yang mengadaptasi filem Jack Neo. Bukan saja pelakon yang digunakan adalah pelakon dari Malaysia, malah krew penerbitan serta dana yang dilaburkan untuk filem ini juga datangnya daripada syarikat-syarikat di Malaysia.
"Senario mengadaptasi filem lain adalah sesuatu yang normal dalam dunia penerbitan filem di dunia tetapi kita memastikan filem adaptasi ini dihasilkan dengan sentuhan yang berbeza dan mengandungi elemen tempatan," katanya.
Filem yang bakal ditayangkan pada 2 Disember depan bersempena dengan musim cuti sekolah ini membariskan pelakon-pelakon popular dan baru tanah air seperti Riezman Khuzaimi, Amy Mastura, Ariel Zafrel, Aizat Hassan, Wan Noor Aizat, Namron dan Adibah Noor.
Aku Tak Bodoh yang menelan kos penerbitan sebanyak RM1.3 juta ini berkisar kepada konflik ibu bapa yang gagal memahami dan meluangkan masa bersama anak-anak ekoran kesibukan kerja sehingga menyebabkan anak-anak terjerumus kepada perkara-perkara negatif.

4 comments:

PUTERI NATASSIA said...

putry ade buat review sikit pasal blogg kamu . .thanxx dah follow putry . .:)


http://lovelytasya32.blogspot.com/2011/05/eh2-dapat-500-la-fuyoo-hehe.html

zorro said...

la ye ke..xsangka saya..wty tq..huhuhu

alexayussida said...

ade amy..bestnyee:)

zorro said...

peminat amy mastura ke ni....huhuhuhu